Aktiv inkolning del 2

Jag har tidigare skrivit om aktiv inskolning här. Inskolningarna brukar skilja sig rätt mycket åt på olika förskolor. Vissa har väldigt intensiva inskolningar på enbart tre dagar, medan andra har en lång inskolning som inkluderar både barn och föräldrar. Min förskola tillämpar den senare formen.

Dessutom jobbar vi med något som kallas aktiv inskolning. Istället för att låta föräldrarna stå eller sitta vid sidan om och observera uppmuntrar vi dem att vara med i alla aktiviteter och delta i det mesta vi gör under dagen. Det kan vara samlingen, vid maten, på utflykten, i ateljén och så vidare.

Vårt mål är att föräldrarna under den här veckan ska vara med och förstärka den positiva känslan av att vara på förskolan. Genom sitt engagemang och intresse visar föräldern att det som sker på förskolan är viktigt och lustfyllt.

På det här sättet tror jag att både barnet och föräldrarna har en ärlig chans att komma in i förskolans arbetssätt och får en trygg bild av hur vardagen fungerar.

Igår målade vi kepsar som barnen kommer att få i födelsedagspresent med hjälp av batikfärg. Föräldrarna hjälpte till och det gick till så här:

Börja med rena, ofärgade kepsar eller annat tyg.

Med hjälp av snöret kan man knyta åt tyget som skapar  fina mönster. Följ sedan instruktionen på färgförpackningen. Oftast behövs varmt vatten, batikfärg, fixermedel och salt.

Tada!


  1 Kommentar till “Aktiv inkolning del 2”

  1. Viola

    Jag håller på att skola in min dotter nu och de har en väääldigt utdragen inskolning kan jag tycka. den pågår i två och en halv vecka och startar med enbart en timme åt gången. Jag tycker såklart det är bra att gå försiktigt fram men att det endå borde vara mer individanpassat än att det ska vara så olika mellan hur förskolorna väljer att göra.

    Fröken Bella: Det låter väldigt utdraget, tycker jag. Jag anser som du, att inskolningen borde vara mer individanpassat samtidigt måste man som förskollärare ha någon mall att gå efter. I slutändan tror jag att det är främst personalen och arbetssättet som avgör huruvida en inskolning blir lyckat än själva längden.

Lämna gärna en kommentar!