Mera experiment i förskolan!

Det har varit alldeles för lite pedagogiksnack här på sistone, trots att jag är fullt medveten om att många verksamma lärare följer bloggen. Det ska det minsann bli ändring på, kan jag lova!

Jag har många osammanhängande planer på att lite smått ändra bloggens inrikting åt det rent pedagogiska hållet, då jag vet att många andra med mig är i stort behov av att diskutera detta breda ämne, dela med sig av tips och idéer, blöta och stöta tillsammans.

Men innan dess vill jag passa på att slå ett slag för två områden som ofta (liksom genus) glöms i förskolan. Nämligen naturvetenskap och matte. Det är aldrig för tidigt att så små frön och hjärntvätta ungarna med att NO och matematik faktiskt kan vara hur kul som helst och något alla kan vara bra på.

Därför vill jag att ni läser, skriver ut och använder er av Susanne Stålbergs examensarbete. Stålberg bjuder oss på ett arbetsmaterial på C-nivå (för er akademikernördar) som är fullt av värdefulla tips redo att kopieras och användas rakt av. Jag har använt tio av dem under vårterminen och the kids love them! Och jag älskar att kunna läsa upp följande rader ur förskoleplanen och veta att de följs i allra högsta grad!

Förskolan skall sträva efter att varje barn […]

• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla

upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,

• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker,

• utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang,

• utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum

• utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur (Lpfö 98, rev. 10)


Lämna gärna en kommentar!