Praktiska genustips

En läsare undrade igår hur jag gör rent praktiskt för att få in jämställdhet som en naturlig del av vardagen på min förskola. Då mina kollegor inte medvetet jobbar på detta sätt, gäller nedanstående tips mitt egna arbetssätt. Med detta sagt vill jag betona att de jag jobbar med är fantastiska pedagoger som jag vet ser det bästa hos alla barn!

Innan jag delar med mig av egna råd vill jag betona att de flesta barn idag går i förskolan, och majoriteten spenderar mer vaken tid hos oss än men sina föräldrar. Med det sagt kan vi konstatera att förskolepersonal, utbildad som outbildad, har en enormt viktig roll i dessa barns identitetsutveckling.

Att man i förskolan, enligt lag- alltså Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, är skyldig att arbeta för att motverka traditionella könsroller och behandla barn lika oavsett kön mm. Har jag skrivit om här. Ännu en lag som styr vår verksamhet är Diskrimineringslagen, vilken jag tar upp i samma inlägg.

Innan man börjar jobba med något krävs en tydlig målformulering. Så ta en ordentlig funderare kring vad det är du/ni vill uppnå, hur du/ni kommer dit samt vem/vilka som gör vad.

Se dig omkring på din arbetsplats. Hur ser miljön ut? Vad sänder den för signaler? Är den lika inbjudande för flickor som för pojkar och tvärtom? Vad har ni för böcker, leksaker osv.? Varför väljer vissa barn att leka på enbart ett sätt?

Skapa nya lekar, gör om miljön och blanda gärna olika material! Se hur nya gruppsammansättningar och lekar blir till. Men glöm inte att utvärdera och fundera kring vad som kan utvecklas och hur.

Slutligen kommer även några tips på saker jag gör dagligen:

  • Jag rättar aldrig barn när de råkar säga ”han” istället för ”hon” och vice versa. Sån’t lär de sig tids nog ändå.
  • Jag försöker att inte uppmuntrar enbart en viss kvalitet hos barn. Säger jag att någon är söt, påpekar jag fort något annat bra, ofta icke könsbundet. Jag är noga med att berömma vitt skilda egenskaper hos ett och samma barn för att ge dem möjlighet att utveckla en så bred identitet som möjligt.
  • När vi har maskerad för jag ett gott exempel genom att klä ut mig till starka karaktärer. Dessa kan innebära rosa overall och ett spjut.
  • Jag säger barnens namn istället för att kalla dem för ”flickor” och ”pojkar”.
  • Ibland brukar jag byta kön på huvudkaraktärerna i en bok, sång, vers o. dyl. för att skapa mångfald.

  4 Kommentarer till “Praktiska genustips”

  1. Hej

    Vet att du inte gillar när folk säger dagis istället för förskolan, är det inte lite samma som hon och han grejen? Det kommer så småning om?

    Sen funderar jag lite på vilket sätt ”söt” är ett könsbundet ord? Ska man inte kunna säga att ett barn är sött?

    Fröken Bella: Att ordet ”dagis” så småningom skulle bli ”förskola” kunde man ju hoppas på. Dock har det gått tretton år sedan den officiella ändringen och mycket lite har hänt.

    Hur många gånger har vi inte hört folk säga ”Vilken söt liten flicka”? Hur ofta får en pojke höra att han är söt? Det är inte själva ordet i sig som jag tycker är fel, det är den könsspecifika användningen.

  2. Anna

    så sitter jag här och läser bloggar istället för att gå och lägga mig… aja, sånt som händer. men iaf började jag fundera lite över det där med söt. så länge pojkar är små så kallas de väl också rätt ofta för söta, sen av nån anledning försvinner det och de blir ist tuffa, fräcka o.s.v. vet att om jag skulle kalla kompisens 9-åriga pojke för söt skulle jag nog få en rätt så sur blick som tack. däremot är det helt okej att säga att han är fin (försöker tona ner det där med tuffheten lite…) och det jag egentligen försöker komma fram till är; hur är något/någon som är sött/söt egentligen? vad är definitionen?

    Fröken Bella: Jag har också tänkt på det där. Det är vanligare att pojkar får höra att de är söta när de är yngre. Där jag jobbar får dock nästan inga pojkar höra det, utan kallas istället ”tuffa och häftiga”. Jag rekommenderar varmt boken ”Kan batman vara rosa?”, som behandlar dessa uttryck.

  3. Anna

    ska kika på den :)
    har du förresten läst den här: http://genus.se/meromgenus/genusflodet/genusflodetdetalj//boktips–den-moderna-homofobin.cid1039373

  4. auuus

    Skitbra! Fortsätt vara förskolärare, för guds skull. Det behövs fler som du!

Lämna gärna en kommentar!